Yogaformer

Blid HathaYin Yang YogaHatha FlowYinmind YogaRestorativ Yoga


Yoga handler om at skabe harmoni mellem krop og sind.

Gennem fysiske øvelser og øvelser med fokus på åndedrættet stimuleres hele din krop,
dine muskler styrkes, spændinger løsnes, og du bliver mere smidig.
Når du dyrker yoga regelmæssigt, får du mere energi, overskud, ro og balance i din hverdag
– og en bedre kontakt til din krop.

Vi tilbyder flere forskellige yogaformer, som du kan læse mere om herunder.
Er du i tvivl om hvilken yogaform, der passer til dig og din krop, er du velkommen til at kontakte os.




Blid Hatha

Blid yoga

Blid yoga består af blide bevægelser, hvor kroppen løsnes og styrkes lige så stille og blidt, og i anden halvdel af klassen er der særligt fokus på hvilende og afspændende øvelser, som holdes i længere tid for at opnå den ønskede virkning: at skabe ro både i sind og krop. Stillingerne bliver støttet af pøller, blokke og tæpper, og der vil altid indgå åndedrætsøvelser og meditation i undervisningen.

Blid yoga er velegnet til dig, der er nybegynder og stiv som et brædt, og til dig, der har skader eller nedsat bevægelighed, men også til dig, der er stresset og anspændt, og til dig, der har brug for at tage det roligt og forkæle dig selv. Og endelig er blid yoga god som lejlighedsvis modvægt til en mere aktiv yogapraksis. Se også restorativ yoga.

Vi anbefaler at tage lune sokker og ekstra trøje med.

Find dit hold med Blid yoga under Skema


Yin Yang Yoga

Yin Yang yoga

Yin Yang yoga består af en række groundende og styrkende yogastillinger, der både strækker kroppens bindevæv (yin yoga) og styrker kroppens muskler (yang yoga). Yin handler om at være, mens yang handler om at gøre.

Yang yoga er de klassiske stående og siddende stillinger, hvor vi opbygger styrke, udholdenhed og smidighed i kroppen, og stillingerne holdes typisk i op til 60 sekunder. Der vil være variationer, så alle kan være med. Med yang yoga opnår du en større kropsbevidsthed, koncentration og balanceevne og en følelse af opløftet energi og glæde.

Yin yoga er primært liggende eller siddende stillinger, hvor vi skaber rammerne for et trygt og stille rum, hvor der er tid til at mærke indad. Vi overgiver os til tyngdekraften og oplever en følelse af jordforbindelse og ro. Yin yoga er bløde og langsomme bevægelser samt blide passive stræk, der holdes i 3-5 minutter.

Find dit Yin Yang yoga hold under Skema


Hatha Flow

Hatha flow

Hatha Flow er en dynamisk form for hatha. I disse klasser vil du møde styrkende og dynamiske øvelser i et glidende flow, der følger åndedrættet, og du kan forvente at få sved på panden. Undervejs trænes krop og sind i at finde ro og stabilitet i stillingerne, samtidig med at der er masser af plads til variation og leg. Vi varmer altid stille og roligt op, og slutter stille i dybe stræk. Til dig, der søger et alternativ til andre former for dynamisk fysisk træning, og ikke er bange for at blive udfordret lidt.

Find dit Hatha flow hold under Skema


Yinmind Yoga

Yinmind Yoga

Yinmind yoga giver dig mulighed for at sænke tempoet og bare være stille, nærværende og reflekterende. Yin-stillingerne holdes 3-5 minutter, så der er tid til at mærke og udforske kroppen og sindet.

I Yinmind yoga stimuleres bindevæv og meridianbaner og nervesystemet balanceres gennem bløde og rolige bevægelser samt lange passive stræk og mindfulness trænes gennem forskellige meditationer og yin yoga. Yinmind yoga er til dig som er stiv i kroppen, har stress, ønsker at træne mindfulness eller vil have en mere harmonisk balance i din meget travle og yang-prægede hverdag.

Find dit hold med Yinmind yoga under Skema


Restorativ Yoga

Restorativ yoga

Restorativ yoga er blide, støttede yogastillinger, der hjælper kroppen med at slippe spændinger, vende sanserne indad og finde dyb ro og hvile, så både krop og sind kan genopbygges.

Restorativ yoga er en afspændende, ofte liggende og passiv yogapraksis, hvor du bliver i hver stilling i forholdsvis lang tid. Kroppen støttes af puder, tæpper, blokke og bælter, så der hverken er muskulær aktivitet eller stræk i kroppen, øjnene dækkes med øjenpuder eller bløde tørklæder, og tæpper holder dig varm, så ydre sanseoplevelser minimeres. Dermed kan sindet lettere vende sig indad, og du træner og udbygger de nervebaner, der er involveret i din afslapningsrespons. Alle celler i din krop vil få ro og overskud til at restituere og genopbygge sig selv (heraf navnet 'restorativ yoga').

Forskellen fra afstress-yoga er, at der i restorativ yoga er mindre bevægelse, heller ikke stræk, og at vi i det hele taget søger at minimere sanseoplevelser, så sindet kan vende sig fuldstændigt indad. Vi bruger mere tid på hver enkelt elev, og stillingerne holdes i længere tid. Pt. tilbyder vi derfor kun restorativ yoga som workshops med max. 6 deltagere, og som privatundervisning (1:1).